Wednesday, September 28, 2016

Hõimud


Ei saa öelda, et just liiga tihti oleks sättinud end sattuma Pärnu mnt. 5 hallist paekivist hoonesse hingehariduslikel eesmärkidel. Mõningased eelnevad kogemused on olnud traumeerivad ja tekitanud teatud eelarvamuse pakutava menüü osas. Kogenud aga suvel Saueaugu teatritalus Pääru Oja hingestatud mängu Ekke Moorina, tuli suurem tahtmine veel ja enam teada saada, kas see oli ühekordne sähvatus või on miskit rohkemat siin peitumas. Sõnaga, Draamateatri mängukava läbi hekseldades jäid silma kriipima enim 'Vennas' ja 'Hõimud', peamiseks mõjutajaks ikka infokild, et just nende kahe ülesastumise eest määrati Päärule eelmisel hooajal Eesti teatri parima meespeaosatäitja auhind. Usaldasin žüriid. Kahe vahel vaagides jäi sedant puhku peale 'Hõimud'-e paeluvam sisu ning hoogsam tempo.

Kohe stardis läkski tempo peale. Lavalt paistis kätte klassikalisele teatrile kohaselt dekoreeritud tuba, kergelt kulunud ja isikupäratud kostüümid, ülienergiline Tiit Sukk, perekeskne suheterägastik ja kirsiks veel välja lennutatud vägisõnad, mis ei sobitunud konteksti ning riivasid kogu olmestiku usaldusväärsust, ehk sisuliselt kogu pott, millega mul on draama puhul kõige keerulisem suhestuda. 

Teagi, mis hetkest täpselt, aga ometi juhtus, et etendus hakkas minu jaoks tööle ja väga hästi tööle. Väga toimis Pääru ja Marta Laane tandem, mõlemate rolli üheks osaks oli vaegkuuljaks olemine, mis oli lahendatud oma hääletämbri muutmisega kergelt kähisevaks ja pisut katkendlikuks, olles samas piisavalt kõlav publikumini jõudmiseks. Julgeks arvata, et häälepaelad saavad ses osas rohkem kui korralikud vatid. Pääru tehtu perepoeg oli juba tuttavalt hingestatud ja sügav, kuigi oli tunda sarnasusi nähtud-kogetud Ekke Mooriga, aga seda ma ka osaliselt olin ju otsima tulnud. Niisamuti meeldis väga Marta jõuline kohalolek laval. Tõnu Oja ülesandeks oli mängida sapist, põhimõttekindlat, intellektuaalist pereisa. Tuleb tunnustada vanameistrit, härra on endiselt oma tippvormis. Kaie Mihkelson oli väga õnnestunud valik pereema rolli, ta otsis perekeskset harmooniat ja tasakaalu ja püüdis olla täpselt nii, et kõigil oleks hea olla, vaid korraks toimus pereemas murdumine kui lahvatas temas kirjanikuisiksus, kuid muidu oli üdini emalik nii oma liigutustes kui ka ütlemistes. Just säenset loomulikku emalikkust tõi välja ka mu teatrikaaslane, kes on ka ise juba täiskasvanud laste ema, tundes nii mõneski episoodis ära iseennast. Piret Krummi ja Tiit Sukki teha jäid perepoja ja -tütre rollid ja tehtud nad said, minu maitsemeele jaoks kergelt üle keerme.

Sisu osas oli hea näha lähenemist, kus ei koorunud välja ühte keskset läbinisti positiivset karakterit, kellele peaks vaataja jäägitu poolehoid tingimata kuuluma. Ajapikku ilmnesid kõigil tegelastel oma ilusamad ja mitte nii ilusamad küljed, mida hinnata ja mida laita. Nii inimlik. Nii aus.

Kohati läks sõnalises plaanis ka kõrvalvaatajale meeldivalt teravaks andmiseks, eelkõike hoolitses selle eest pereisa, kel oli kõige ja kõigi kohta kindel arvamine, mis sai esitatud suurelt jaolt kergema või tugevama sarkasmi võtmes ning niivõrd-kuivõrd intellektuaalselt võimalik, et see ikka aadressaadini kindlasti kohale jõuaks. Ühtlasi oli ta rohkem kui uhke kodus valitseva poliitilise ebakorrektsuse üle ja avaldas arvamist, et kõigist ja kõigest võib nalja teha, millele on mul keeruline vastu vaielda. Teisalt pereisa säene isiksus lõi keskkonna peres, kus kõik vaid paugutasid, olles pidevalt valmis end kaitsma uute irooniliste rünnakute vastu, lubamata nii siiral soojusel tekkida, mis lõppeks lõhkus kõige enam just lapsi. Pidevalt tuli olla rusikad püsti, selle asemel, et üksteisele toetust anda, siis kui seda tegelikult vajati. Ainuke, kes nägi ja mõistis ja tajus hinge oli vaegkuuljast perepoeg, vaikija. Tal ei olnud võimalik osaleda neis kiiretes sõnavalangutes, ta sai jälgida ainult ilmeid näos ja nende dünaamikat ajas, suutes nii aru saada, kas on miskit päriselt katki või on tegu järjekordse mänguga. Seejuures, aga ei pandud märkajat ennast tähele, temast läks tähelepanu mööda ja see sõi, ehk see ongi selle loo lihtsustatud uba, mõtlemapanev uba.  

Pereisast lähtuvalt tekkis küsimus - kas peaks äkki kohandama oma isiksust järeltulevast põlvest lähtuvalt, et mitte neid lõhkuda iroonia, sarkasmiga, lasta õrnadel noortel isiksustel koorikut kasvatada. Samas kas peaks niimoodi endaga vastuollu minema? Mnjah. 

Üks äratundmise moment tekkis ka vendade omavahelises suhtes, vanema vennana on võimalik võtta alateadlik vastutus noorema ees, võib olla täpsem oleks isegi öelda lapsevanemlik vastutus ja hoolitsus, millega kaasneb omakorda ka vanemlik raskus vennast lõppeks lahti lasta ja lubada tal ise oma tiibade siru ulatust proovida.

Sõnaga hing sai suurepäraselt haritud mitmes võtmes, kraaps ja kummardus ning loogilise jätkuna tuleb nüüd ette võtta siis Vennas.

Monday, September 26, 2016

American Summer | Ameerika Suvi


Film on kokku klopsitud kõikidevõimalustemaal raamatuid müütamas käinute sekti eredamatest juhtumitest, millest lõppeks moodustub isegi enamvähem ühtselt arenev narratiiv. Abiks on kindlasti ka üles krutitud tempo, mis sedasi lämmatab pead tõstma hakkavad kriitikanoolte alged, sest koguaeg miskit juhtub, enamasti huumori võtmes ja kui ei olegi humoorikas siis on humoorikas viis kuis olukord on kinolinale lahendatud, pea alati - üle vindi klišeelikkusega. Viimast peaks müügimeestel omajagu olema. Kokkuvõttes jäigi mulje, et filmi peamiseks sihtrühmaks on ikkagi sektiliikmed ise ja kõrvaltvaatajad, keda klišee muigama ajab. 

Hämmastama pani kergelt filmi režii hea kvaliteet ning kunstiline lahendus, arvestades et tegu oli geriljakinoga, kus suur osa materjalist võetigi üles jooksu pealt ja vaadates, mis päev toob, siis tulem on üle keskmise hea. 

Monday, September 19, 2016

Birkebeinerne | Viimane kuningas


'Birkebeinerne' on oma ainese võtnud Norra legendist, kus 1206. aastal võtsid kaks sõdalast ette julgemat sorti retke suuskadel üle lumiste mägede ning soode Renast Lillehammerisse ja edasi veel Trondheimi, et päästa noor, üheaastane, troonipärija Haakon Haakonsson konkureeriva võimupartei surmavast haardeulatusest. Film iseenesest nagu film ikka, sarnase ülesehitusega ja kvaliteediga on tehtud sadu, ses osas ei ole miskit erilist. Üks joon millega kergelt eristutakse on peamiste võitlussteenide viimine suuskadele, mõned momendid olid juba üsnagi dzeimzbondilikud ja mitte väga tõsiselt võetavad, teisalt mitmed võtted puutumatust loodusest ja puudris laskumised lasevad silmal puhata.

Teatavasti korraldatakse sama legendi põhjal Norras ka suusamaratoni Birkebeinerrennet, mille rada ronib Renast Lillehammerisse ja olles üks raskeima profiiliga suusa maratone Euroopas üldse. Olles sel rajal ka ise kulgenud oli filmist äratundmise rõõmu mitmel puhul, kuuskede ja mändidega palistatud metsatee, mis stardist ülesse platoole viib ning teisalt ka platoo. Seos igal juhul mälupildiga tekkis, samas ei julge kindel olla, et just nendest kohtadest said kaadrid ka filmi.

Sunday, September 18, 2016

The Forecaster


Jätkates finantsturgude lainel, siis tundus paslik olevat ära vaadata ka riiulile jäänud 'The Forecaster', lugulaul Martin Armstrong-ist ja tema Economic Confidence Model-ist, mis ennustab π põhiselt ette finantskriise, mis peaksid juhtuma iga 3141 päeva tagant, akumuleerudes juba väga suureks pauguks iga 51,6 aasta tagant. Sättides oma algoritmi ajalooliste andmetega on saanud härrane mitmele asjale väidetavalt vägagi täpselt pihta nagu näiteks Nikkei kollaps 1989.aastal. Paraku on enamus ennustusi avaldatud takka järgi, oma algoritmi tõsiselt võetavuse tõestamiseks. Ettepoole tehtud ennustused enam nii täppi pole läinud, lisaks siia juurde veel vägikaika vedu Ühendriikide õigukaitseaparaadiga ning kohustuslikud aastad rootsikardina taga, siis antud dokumentaali ei saanud liigtõsiselt võtta.

Samas algoritm iseenesest on paeluv, kuna võtab sisenditeks ajaloolisi andmeid ning ühe muutujana on välja toodud rahavoogude liikumine maailmas, mis aktiviseerub oluliselt ennem sõjalisi kriise nii oli Nõukogude Liidu lagunemise ajal kui Araabia kevade puhul. Sellesse sisusse on mul küll usku, aga et π ennustada ette finantsturgude volatiilsust, tundub olevat liig. Oluliselt parem film sel teemal on tehtud Darren Aronofsky poolt - Pi.

Saturday, September 17, 2016

The Big Short



Järjekordne lüps 2007.-2008.a toimunud üleilmsest finantskriisist, mille põhjustas Ühendriikides kinnisvara mullistumine. Fookusesse seatakse sedant puhku need vähesed, kes kriisist raha teenisid ning eelkõike Michael Burry-st (Christian Bale teeb väga suurepärase rolli ekstsentrikut mängides), kes üsnagi täpselt suutis andmeid lugedes aru saada, mis turul tegelikult toimub ning julgelt turu vastu panustada. Suuresti tema ennustuse pealt julgesid vaid üksikud kaasa minna.

Sisuliselt on Adam McKay tegemine väga kakofooniline, üritades olla dokk, draama, komöödia ühe hooga ja olles nii mitte ükski. Hetketi ollakse sentimentaalne, hetketi filosoofiline, hetketi terava tekstiga, ehk terviklikust ei tekkinud, samas ajatapmiseks passis küll.

Monday, September 5, 2016

Mimoosid | Mimosas


Tugev tahtmine oli näha nii Maroko olmet, kui ka Atlase künkaid lähemalt ja täpsemalt. Cannesi filmifestivalilt oli kukkunud filmile ka kriitikutelt äramärkimine medaliga ning isegi Tristan Priimägi hõigatas, et see on nüüd küll väärt vaatamine, mida tuleb kibekähku kaema minna.

Maroko eluolu oli pakkumisel üsna tagasihoidlikult, kuna tegevus toimus kahes ajas ning mitte niipaljut siis tänases päevas, kuigi jah, uuele elule putitatud Mercedese 240d ja 300d mudelid ning liiklus tühermaadel jätsid küll lahedalt apokalüptlise virvenduse, mida tahaks kogeda. Atlase mäestikust sai aga pildi kätte, üsna klibune on teine ja mitte nii kutsuv kui oleks julgenud esiti arvata. Kriitikutega sarnane katarsis jäi paraku aga saavutamata, kuna mitte ei oska säenset pakutud gurmeed vääriliselt hinnata.

Saturday, September 3, 2016

Warcraft - The Beginning


See vaatamine oli täpselt kohe nii hea või halb kui oodata võis, Kõige klassikalisem, kindla peale tehtud ajatapmine, mis millegagi ei üllata. Ilmselgelt näeme ka osasid 6 ja 7 veel samast sarjast.